2 lis 2015

Jak zrobić naturalny barwnik spożywczy?

 * nie moje zdjęcie (Tumblr)

Kolejny post z serii "Porady". Tym razem mam dla Was coś ciekawego, zdrowego i co ułatwi życie wielu z Was. Też tak macie, że gdy zaczyna się pora świąteczna i czas ozdabiać ciasteczka nie możecie znaleźć barwników spożywczych w sklepie, a nie ufacie tym kupionym w internecie?! Spokojnie! Też tak mam <3 Dziś mam dla Was szybkie sposoby na NATURALNE barwniki spożywcze, bo jednak każdy chce wiedzieć co je. 


Naprawdę robi się je szybko, dają zadowalający efekt i co najważniejsze nie zawierają konserwantów czy innych aromatów, które nie są dla nas zdrowe. To, że są naturalne nie znaczy że będą działać inaczej. Dają taki sam efekt kolorów, więc się nie martwcie o kolory.

CZERWONY:

  • najbardziej sprawdzony i najczęściej używany to sok z buraków: wyciskamy z nich sok lub po prostu gotujemy do uzyskania soku,
  • mniej znany to Jagody Alkarmes: postępujemy jak w przypadku robienia soku, gotujemy i okładamy na 24 godziny, następnie wsypujemy cukier i gotujemy, może leżeć w lodówce w buteleczce, 
ŻÓŁTY:
  • kurkuma,
  • szafran: szczyptę namaczamy w spirytusie przez kilka godzin, a następnie dodajemy skórkę z  cytryny, ten barwnik musimy przechowywać w ciemnym miejscu,
POMARAŃCZOWY:
  • pomarańcze: ścieramy skórkę, dodajemy cukier puder i leciutko gotujemy, 
NIEBIESKI:
  • jagody: gotujemy z cukrem, następnie przecedzamy i rozcieńczamy troszkę z wodą,
ZIELONY:
  • szpinak: siekamy liście szpianku, gotujemy a na koniec odcedzamy "papkę" od wody,
CZARNY:
  • węgiel apteczny: mieszamy z lekko wrzącą wodą,
  • esensja z herbaty lub kawy (bardzo mocna),
Pozostałe kolory:

  1. Pomarańczowy + czerwony = morelowy
  2. Czerwony + żółty = intensywny pomarańcz
  3. Czerwony +  niebieski = fioletowy
Mam nadzieję, że post się przyda i to nie raz.

 * nie moje zdjęcie (Tumblr)




25 komentarzy:

  1. chętnie wypróbuję ;)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ładnie się prezentują. :) Nasze też bardzo dobrze nadają się do takich wyrobów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Na niebieski muszą być świeże jagody, czy mogą być mrożone?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogą być też mrożone tyle że trzeba pamiętać że może być bardziej wodnisty niż ze świeżych

      Usuń
    2. Z mrożonych nie działa, że świeżych nie próbowałem

      Usuń
    3. Ja z mrożonych zbierałam po prostu wycieknięty podczas rozmrażania sok, troche go odparowywałam podgotowując w garnuszku, a potem takim gęstym barwiłam lukier (królewski w moim przypadku). Wychodzi mi piękny fiolet. Przecudny wręcz i wystarczy dosłownie kilka kropel takiego koncentratu. Ale niestety nie niebieski. Jaki jest patent na to, by z jagód otrzymać niebieski, a nie fiolet?

      Usuń
    4. Można spróbować dodać szczyptę sody oczyszczonej. Ze wszystkimi barwnikami można eksperymentować dodając sodę oczyszczoną lub sok z cytryny, wychodzą bajeczne kolory :)

      Usuń
  4. Przepiękny tort na zdjęciu, aż by chciało się go schrupać :) Jeśli zaś chodzi o mnie, to uwielbiam kombinować z barwnikami, oczywiście naturalnymi. Ostatnio bardzo przypadła mi do gustu kurkuma, którą dodaję nie tylko do jedzenia, ale i robię z niej maseczki i inne cuda. Kupuję ją na https://www.magicznyogrod.pl/aromaterapia/naturalne_barwniki.html :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Co to jest lekko wrząca woda? czytuję:
    CZARNY:
    węgiel apteczny: mieszamy z lekko wrzącą wodą,

    OdpowiedzUsuń
  6. Odpowiedzi
    1. Potrzebujesz skoku pomarańczowego i kurkumy w proszku. Na jedną łyżkę potrzebujesz 1/3 płaskiej łyżeczki kurkumy jeśli chcesz zrobić płynny barwnik tylko musisz trzymać go w ciemnym i chłodnym miejscu.

      Usuń
  7. węgiel apteczny: mieszamy z lekko wrzącą wodą.
    Ile węgla? ile wody? :) nie można dodać samego rozkruszonego węgla? Jest to bezpieczne dla małych dzieci? Nie beda mieć jakiś rewolucji żołądkowych? 😜

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Węgiel to najlepsze lekarstwo na dolegliwości jelitowe (bakteriowe) oraz wirusowe na grypy, przeziębienia, ale zaznaczam NIE apteczny, w nim jest wiele niezdrowych chemicznych dodatków. Należy kupić czysty z Biomus lub CZDA

      Usuń
  8. Też proszę o odpowiedź bo potrzebny mi czarny kolor a nie chce potem😬problemów mieć😳😁

    OdpowiedzUsuń
  9. A można zapytać czym "oblepiony" jest ten tort? Pod jaką nazwą szukać tych kolorowych kółeczek?

    OdpowiedzUsuń
  10. CZYTAM O BARWNIKACH NATURALNYCH I MAM WAŻNE PYTANIE...ZDJĘCIA SA ZE STOCKÓW WIEC CZY SPRAWDZAŁA pANI JAK TE BARWNIKI NATURALNE ZACHOWUJĄ SIĘ POD WPŁYWEM WYSOKIEJ TEMPERATURY? CIACHO ILUSTRUJĄCE WPIS JEST NA 100% WYKONANE Z BARWNIKÓW SYNTETYCZNYCH PONIEWAŻ NATURALNE UTLENIAJĄ SIĘ POD WPŁYWEM WYSOKIEJ TEMPERATATURY I RÓŻNYCH PH. PRÓBBOWAŁAM JUZ GOTOWYCH NATURALNYCH ZESTAWÓW I NIESTETY ALE NIE WYGLĄDA TO ESTETYCZNIE. CZY MA PANI JAKIES FOTO ILUSTRUJĄCE RZECZYWIŚCIE POLECANE PRZEZ PANIĄ KOMBINACJE, ŻEBY POKAZAĆ JAK TO WYGLADA FAKTYCZNIE ORAZ RADY JAK STOSOWAĆ TE BARWNIKI, ŻEBY EFEKT BYŁ CHOCIAZ ZBLIZONY DO TEGO JAK NA ZDJĘCIACH? BEDE ZOBOWIĄZANA. POZDRAWIAM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie się zgadzam. Z takich barwników nie wyjdzie takie ciasto

      Usuń
    2. A ja przeprowadziłam swoje własne testy i jestem szczęśliwa. W końcu wiem jak to działa w zależności od tego z czym się stosuje, czy w cieście, śmietanie czy masie cukrowej lub maślanej https://www.chwilawkuchni.pl/naturalny-niebieski-barwnik-ktory-czasami-zmienia-sie-w-rozowy-albo-zielony/

      Usuń
  11. Czy barwnik z buraka doda jakiegoś smaku do kremu? Nie chcę żeby coś popsuło jego smak

    OdpowiedzUsuń
  12. Jeśli dobrze rozumiem komentarze to się te barwniki do gotowania nie przydadzą ale za to mi do szkoły się przydadzą

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam pytanie czy one będę miały jakis smak w sensie z tych składników

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam pytanie czy takie barwniki zdadzą egzamin przy robieniu bezy Pawłowa?

    OdpowiedzUsuń
  15. A fioletowy????

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...